مهندسی مواد سرامیک

مهندسی مواد سرامیک

مهندسی مواد سرامیک
مهندسی مواد سرامیک

مهندسی مواد سرامیک

مهندسی مواد سرامیک

استاندارد شماره 1692 سیمانهای هیدرولیکی ـ روشهای آزمون شیمی اند

 

آشنایی با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد.

تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت میگیرد. سعی بر این است که استانداردهای ملی، در جهت مطلوبیت ها و مصالح ملی وبا توجه به شرایط تولیدی، فنی و فن آوری حاصل از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: تولیدکنندگان ،مصرف کنندگان، بازرگانان، مراکز علمی و تخصصی و نهادها و سازمانهای دولتی باشد.پیش نویس استانداردهای ملی جهت نظرخواهی برای مراجع ذینفع واعضای کمیسیون های فنی مربـوط ارسال میشود و پس از دریـافت نظـرات وپیشنهادهـا در کـمیته ملـی مرتبـط بـا آن رشته طرح ودر صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) چاپ و منتشر می شود.

پیش نویس استانداردهایی که توسط مؤسسات و سازمانهای علاقمند و ذیصلاح و با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می شود نیز پس از طرح و بـررسی در کمیته ملی مربوط و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی چاپ ومنتشرمی گردد. بدین ترتیب استانداردهایی ملی تلقی می شود که بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شاره ((5)) تدوین و در کمیته ملی مربوط که توسط مؤسسه تشکیل میگردد به تصویب رسیده باشد...............................................ادامه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

استاندارد صنایع سیمان

استاندارد صنایع سیمان

 

 


 

 

 

 

تعریف سیمان

 

کلمه ی سیمان یعنی چسب و منظور ازسیمان در مصالح ساختمانی چسبی است که در اثر  ترکیب با آب قادر به چسباندن ذرات شن وماسه به همدیگر بوده و بعد از سفت و سخت شده در آب حل نمی شود.

 

مواد اولیه ی مصرفی

مواد اولیه ی مصرفی در صنعت سیمان عموما سنگ آهک یا مواد حاوی آهک مانند مارل و همچنین مواد رسی مانند خاک رس می باشد.مواد حاوی آهک برای تامین اکسید کلسیم و مواد رسی برای تامین اکسیدهای آلومنیم ، سیلسیم و آهن به کار می روند. اکسید منیزیم ، اکسید پتاسیم و اکسید سدیم نیز در سیمان وجود دارند که مجموعاً درصد وزنی این اکسیدهای فرعی کمتر از 5 درصد است.اکسید های ذکر در دمای بالا ذوب شده و باعث ترکیب شدن اکسیدهای اصلی و ایجاد فازهای سیمان می شوند.

 

انواع سیمان

1:سیمان پرتلند

این سیمان ازمخلوط کردن مواد آهکی و رسی وسایر مواد دارای اکسیدهای کلسیم ،آهن ، سیلسیم و آلومنیم و حرارت دادن تا دمائی مشخص که ذوب جزئی رخ داده و کلینکر ایجاد شود و همچنین آسیاب و مخلوط کردن کلینکر با چند در گچ تولید می شود.

2:سیمان های غیر پرتلند

این نوع خود به دو دسته تقسیم می شود

1-2:سیمان هائی که ترکیب اصلی آنها سیلیکات ها و آلومینات ها می باشد مانند:

    1-1-2:سیمان آلومیناتی که از حرارت دادن سنگ آهک و بوکسیت بدست می آید.

    2-1-2:سیمان سرباره ای که مخلوطی از سرباره ی کوره ذوب و کلینکر سیمان پرتلند است.

    3-1-2:سیمان پوزولانی که مخلوطی از پوزولان وسیمان پرتلند است.

    4-1-2:سیمان انبساطی

2-2:سیمان هائی که ترکیب اصلی آنها سیلیکات ها و آلومینات ها نمی باشد مانند:

    1-2-2:سیمان منیزیم اکسی کلراید (سیمان سورل) که از مخلوط کردن اکسید منیزیم با کلراید منیزیم تولید می شود.

    2-2-2:پلاستر گچی که از دهیدراته کردن کامل یا جزئی گچ ایجاد می شود.

    3-2-2:سایر سیمان ها که به عنوان سیمان نسوز کاربرد دارند مانند سیمان آلومینات باریم و آلومینات استرونسیوم.

فرآیند تولید سیمان...........................................در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...